VESMÍRNÉ JARO

Tento první počin je názorným příkladem, kdy původní myšlenka je během práce postupně zcela změněna do jiné podoby. Snaha skloubit přirozenou kombinaci červené a modré s černou, vyústila v poslední fázi ke změně detailů tak, že obraz nabyl v mých očích docela nové osobnosti. Vnitřní malý čtverec definující počátek vesmíru je obklopen jeho rozpínavostí, která se momentálně nachází ve fázi, kterou známe jako Jaro. Zde toto období znázorňuje ona kombinace chladné modré a teplé červené, kontrastů odcházející zimy a přicházejícího oteplení.

 

75 x 55 cm, olejomalba – Luboš Čermák – 2011

 

 

KATEŘINA

Výsledkem druhé snahy o malbu bylo zachytit pocity vnímání sebe sama dívky jménem Kateřina. Vnitřní sada červeného a žlutého kruhu představuje podstatu její osobnosti, silnou a energickou, jak byla vnímána samotnou představitelkou, kterážto je obklopena okolním světem, znázorněným jako černý vnější kruh, který jí momentálně určuje její hranice.

 

30 x 30 cm, olejomalba – Luboš Čermák – 2012

 

 

SÍLA DĚTSKÉ NEVINNOSTI

Tento obraz představuje období, kdy jsme byli dětmi a nerozlišovali mezi dobrým a zlým, jelikož jediná možnost pro nás byla ta správná. Slova v obrazu jsou výtažkem z textu, který jsem napsal během mého pobytu ve Francii v roce 2008. Barevná zbraň je antonymum zbraně reálné. Děti mají bezúhonný pohled na svět a mohou nám ho ukázat s takovou silou, až se nám opět otevřou oči. „Malý chlapec (děvče) s barevnou pistolí mě postřelil, a já uviděl slunce.“

 

40 x 40 cm, olejomalba – Luboš Čermák – 2012

 

 

3

Fascinace černou barvou měla nabýt podoby v obraze, nazvaného dle počtu kruhů, které zde můžete pozorovat. Problém nastal ve chvíli dokončení prvního kruhu, původně jediného, který byl v plánu. Stálé definování vlastního stylu ale mělo za následek nejistotu ohledně následného diváckého přijetí minimálního použití barev a tvarů, doslovně tedy pouze černé a jednoho kruhu, který díky techniky malby proti směru struktury dává o sobě vědět při změně úhlu pohledu na plátno. Další dva kruhy jsou tedy počinem nejistoty a stálého definování sebe sama.

 

50 x 50 cm, olejomalba – Luboš Čermák – 2012

 

 

SÍDLIŠTĚ

Stále větší myšlenkové koketování s minimalismem a dlouhodobá představa plátna, které by zaplnilo dlouhou, ale úzkou plochu, daly o sobě vědět při návštěvě pivnice. Prázdná obdélná plocha zdi nad výčepem, zelená a zašlá, nic neříkajíc, dala vzniknout myšlence, která by obrazně definovala spojitost všech návštěvníků lokálu. Každého spojoval život na místním sídlišti.

 

100 x 20 cm, olejomalba – Luboš Čermák – 2013

 

 

MLHOVINA

Definování sebe sama našlo svého konce. Experiment s akrylovou barvou, která poskytuje větší kreativní vyžití po vzoru oblíbeného umělce jménem Jackson Pollock, byla ale ve výsledku totálním fiaskem. Výzva abstraktně pojmout plátno o takovýchto rozměrech, bez jakýchkoli předem daných hranic mě postavila před úkol, který, jak jsem během následné práce na tomto díle zjistil, se rozhodně nemohl identifikovat s mou osobou. Po dokončení mi bylo již zcela jasné, že minimalismus bude jediná možná cesta pro mou další tvorbu.

 

100 x 100 cm, malba akrylem – Luboš Čermák – 2013